Fotoworkshop i Nundalen!

For to uker siden dro fotograf Beate Willumsen og jeg over til Nundalen for å holde fotoworkshop over helgen. Det ble så utrolig vellykket at vi bestemte oss der og da for å gjøre det igjen! Nå er neste kursdato allerede satt! 6-9 august 2020! Du kan melde deg på allerede nå å sikre deg plass!

Nytt kurs 6-9 august 2020

Sikre deg plass allerede nå!

Nundalen ligger rett ved Årdal og er en bratt dal med flere gamle gårder som ble forlatt på 1950 tallet da Årdal verk kom i drift. Det sies at de var de første miljøflyptningene i Norge etter at fluoren fra verket gjorde budskapet deres vanskapte og drepte vegetasjonen i området..

Kursdeltagerne og vi bodde på en koselig hytte på den øverste av gårdene med utsikt over fjorden. Hytta ble bygget opp igjen på grunnmuren til det opprinnelige hovedhuset. Gården generelt er holdt ved like av Nundalen Miljøstiftelse som har brukt mange dugnadstimer på å holde tak og vegger på gården intakt.

En glad fotogjeng samlet foran hytta.

Det var et par timers lett gange i vakkert landskap over myra fra parkeringsplassen, og det som ventet oss av utsikt, koselig hytte, godt selskap, historiske hus og ikke minst veldig entusiastiske og lærevillige elever, var turen vel verd. Vi begynte kvelden med grilling på tunet og prat om lys og komposisjon i nydelig kveldsol.

Dagen etter var været mere ustabilt, men det var bare en fordel for å kunne få ulik lys fra dag til dag og deltagerne fikk erfare hvor vakkert det kan være å ta bilder i regn og tåke. Om morgenen hadde de fleste teori i hytta mens en av deltagerne og jeg gikk i `finstua´ i huset ved siden av for litt mere avansert teori. Det var fordelen med å være to fotografer at vi kunne dele gruppa avhenge av kunnskapsnivå.

Beate underviser i fototeori inne i hytta

Etter lunsj gikk vi tur ned til neste gård. På veien ble det fotografert og testet intenst på alt de hadde lært og inne i gården fortsatte undervisningen med portrettfoto i praksis. For et lys, for et hus!

Alle kom tilbake med knallbilder fra den turen! Når vi da endelig fikk halt deltagerne ut derfra😁. Det var vanskelig å gi slipp på en slik lokasjon med så mange motiver👍! Vi brukte hverandre som modeller og gikk gjennom hvordan ulike klær, ansiktsutrykk og kroppsholdning gir ulikt uttrykk i et bilde og forteller ulike historier.

Etter felles middag hadde vi bildekritikk der hver deltager viste et utvalg fra dagen. Det var imponerende hva de hadde fått til på bare en dag! Utrolig mange fine bilder de har all grunn til å være stolte av. De som hadde mere energi igjen på kvelden fikk prøve seg på både spøkelsesbilder på låven og vann med lang lukkertid.

Vi testet ut ulike lukkertider. Dette bilde ble tatt på 0.3 sekunder.

Siste dagen tok vi en lang rast på myra i finværet. Siste del av workshopen gikk med til å vise den beste måten å ta portretter på i sterk sollys og åpne landskap. Hvordan kan vi finne naturlig refleks i ansiktet fra det rundt oss, hva bør man plassere i forgrunn og bakgrunn og hvordan reflekterer vannet?

Slitne, men med sjelefred og masse fotoglede kjørte vi hjemover med visshet om at dettte bare måtte vi gjøre igjen!

To slitne og glade instruktører

Meld deg på fotokurs i Nundalen allerede nå å sikre deg plass 6-9 august 2020:

Source: https://mailchi.mp/5d4774bc0aa3/fotokurs_heidi_beate_nundalen_2020?fbclid=IwAR0IjpWwFOiEJV-3Nda2FBr1p5kjD5dKY492b7OtcrNt4i3mxPKIpMGXpSA